Nefta

Nefta wordt door de meeste soefi's beschouwd als het spirituele thuis van het soefisme, een mystieke tak van de islam; veel religieuze gebouwen bevinden zich in de wijk El Bayadha. Nefta is een bedevaartsoord waar pelgrims het hele jaar door naartoe reizen. Er is een volksfeest in april en een datumfestival in november / december.
Nefta is het religieuze centrum van de Bled el Djerid, het "Land van Palmen", met meer dan 24 moskeeën en 100 marabouts . De marabouts trekken nog steeds pelgrims uit heel Zuid-Tunesië en zelfs uit Algerije. Deze grote verering van de marabouts weerspiegelt de aanhoudende kracht van het soefisme, de beweging die in de 12e eeuw rond Sufi Abu Madian (d. 1197) opgroeide. De naam van de soefi's kwam van het eenvoudige wollen kledingstuk (suf) dat ze droegen. Ze geloofden dat de aanhangers van de islam, een religie in de woestijn, een bijzondere bescheidenheid van gedrag en ascese moesten tonen, en veel waarde hechtten aan mystiek, de verering van heilige mannen, spirituele contemplatie en meditatie. Soefisme wordt ook gekenmerkt door religieuze vormen overgenomen van de pre-islamitische, animistische religies van de Berberse bevolking die de orthodoxe islam wil onderdrukken - geloof in geesten, hekserij, waarzeggerij, de werkzaamheid van amuletten, enz. Regionale varianten van het soefisme waren gepropageerd door heilige mannen, die vaak hun eigen broederschap stichtten, met centra voor het onderwijzen van discipelen. Ze worden gecrediteerd met tal van wonderen en vereerd om hun heiligheid, en hun graven (marabouts) zijn bedevaartsoorden, die volgens hun reputatie een wisselend aantal pelgrims aantrekken. In het verleden werd ook op deze heilige mannen beroep gedaan als rechters in de conflicten die vaak plaatsvonden tussen de nomadische stammen en de vaste bevolking van de oases. Nefta is het laatste bolwerk van dit soefisme en wordt soms, met enige rechtvaardiging, de " Kairouan van het Zuiden" genoemd. De marabouts die hier worden vereerd, liggen verspreid over het oude centrum van Nefta en de oase.
Tijdens het Romeinse rijk was de stad die toen bekend stond als Nefte de zetel van een christelijk bisdom , dat tot het einde van de 7e eeuw functioneerde.

De Stad

Nefta is verdeeld in twee delen door een kleine oued en een depressie aan het noordelijke uiteinde. Ten oosten van de oued ligt de nieuwe stad, met de oude soukwijk in de zuidwestelijke hoek; in het westen, op de hellingen van een heuvel, ligt de oude stad. De hoofdweg van Tozeur loopt door de nieuwe stad als Avenue Habib Bourguiba, die vervolgens de oued oversteekt en langs de oude stad loopt. Aan het westelijke uiteinde vertakt zich een straat rechts, gaat de heuvel op, gaat rond de oude stad en de zandbak en keert terug naar Avenue Habib Bourguiba. Nefta is een stad van kubusvormige huizen met platte daken die dicht bij elkaar zijn geplaatst, met een inrichting in Tozeur-stijl. In sommige straten steken de bovenste verdiepingen van de huizen, gedragen op ronde bogen, over de straat en vormen een soort tunnel die bescherming biedt tegen de zon. Het is de bedoeling om de oude stad in de zeer nabije toekomst te herstellen.

 

Geschiedenis

Nefta wordt verondersteld oorspronkelijk te zijn geregeld door herders die uit het koninkrijk van Napata kwamen . De Romeinen en later de Byzantijnen bouwden forten in de oase (Nepte) om bescherming te bieden tegen invallen door woestijnnomaden. In Byzantijnse tijden waren Nefta en Tozeur bisschoppelijke zien. In het midden van de 7e eeuw werd Nefta veroverd door de Arabieren en, ondanks fel verzet, bekeerd tot de islam. Een christelijke gemeenschap werd echter al in 1194 geregistreerd.
In de daaropvolgende eeuwen bloeide Nefta op als een belangrijk verzamelpunt voor caravans (een tijd lang het belangrijkste in Tunesië ). De achteruitgang ervan begon in de 15e eeuw als gevolg van frequentere invallen door nomadenstammen en de algemene achteruitgang in de karavaanhandel. Met de komst van de Fransen in 1881 kende Nefta echter een vernieuwing.
De zoutvlakten bij Nefta werden gebruikt als filmlocatie voor de Star Wars-saga in de late 20e eeuw.

Terug inhoud