Klungkung


Klungkung, de hoofdplaats van Bali's belangrijkste koninkrijk in vroegere eeuwen. KLUNGKUNG want ooit was deze plaats een luisterijke vorstenresidentie. Wat uit deze periode de koloniale tijd heeft overleefd, is een bezoek meer dan waard. Tip is Taman Gili en Kerta Gosa. De meren en eilanden van Taman Gili (Tuin van het Eilandje) in Klungkung werden kunstmatig aangelegd. Meteen links naast de ingang naar dit complex bevindt zich de Kerta Gosa, het gerechtshof. Het werd op het einde van de 18e eeuw gebouwd en bestaat uit twee gebouwen. Het eigenlijke gerechtshof staat iets hoger en is bezienswaardig wegens zijn plafondschilderingen in wajangstijl. Op de onderste helft werd de aangeklaagde, die op het oordeel moest wachten, voor de ogen gehouden welke straffen de ‘arme zondaar’ wachtten. Op de bovenste helft worden de hemelse vreugden van de ‘goede zielen’ voorgesteld. De tweede, kleine zaal was voor de rechters.

Toen in 1908 het vorstendom Puputan Klungkung in handen kwam van de Nederlanders viel geheel Bali onder Nederlands gezag. Voorafgaand in 1906 pleegde het vorstenhof van Badung collectief zelfmoord toen de Nederlandse overwinning onvermijdelijk leek. De hele koninklijke familie, mannen, vrouwen en kinderen, bestormde bewapend met de kostbaarste krissen en gekleed in de voorgeschreven gewaden de Nederlandse linies die met geweervuur deze aristocratische lijn beëindigde. Verzet van het Balinese volk zou echter niet uitblijven maar een nieuwe richting inslaan. Door de invloed van het onderwijs beginnen studenten en anderen met het oprichten van verschillende organisaties ten behoeve van het Balinese volk. Ondertussen probeerden de Nederlanders als eersten Bali te ontwikkelen als toeristische trekpleister. In 1924 voer er wekelijks een stoomboot tussen de haven van Beleleng ten noorden van Bali en Java. In 1928 wordt het Balihotel opgezet in Denpasar en zou daarmee de eerste echte toeristen accomodatie van het eiland worden. Het aantal toeristen dat Bali bezocht zou jaarlijks geleidelijk toenemen van een paar honderd in de jaren twintig tot een paar duizend in de jaren dertig. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt Indonesië bezet door Japan in 1942 en komt er een einde aan het toerisme. Bali zou door Japan worden bestuurd vanuit Denpasar. In 1944 kwam er in navolging van Java ook een PETA-afdeling op Bali waar jonge mensen werden getraind om verdedigers van het land te worden. Na de proclamatie van de onafhankelijkheid op 23 augustus 1945 werd vanuit Java een zeemacht gestuurd om de Balinese strijdkrachten te versterken. Er vinden verschillende gewapende confrontaties plaats tussen de Balinese strijdkrachten en de Nederlanders die teruggekomen waren om de vooroorlogse situatie te herstellen. In 1947 en 1948 voerden de Nederlanders twee politionele acties uit tegen de Indonesische strijdkrachten. Tijdens de tweede politionele actie die begon op 18 december 1948 werd er geprobeerd om op Bali effectief het gewapende guerrillaverzet te organiseren.

Kerta Gosa in Klungkung

In 1710 werd de hoofdstad van het nabijgelegen Gelgel naar Klungkung verplaatst en dus moest er een nieuw paleis worden gebouwd. Het oorspronkelijk Kerta Gosa (paviljoen van de gerechtigheid) verrees vermoedelijk tegen het einde van de 18e eeuw. Het huidige paleis van Justitie, dat aan de belangrijkste kruising van Klungkung staat (foto), is een prachtig voorbeeld van de plaatselijke schilder- en bouwstijl.
Het complex is schitterend aangelegd, compleet met vestinggracht. Hier werden de drie brahmaanse priesters (pedanda) die recht spraken uitsluitend geconfronteerd met problemen die niet binnen de families of de dorpsgemeenschappen konden worden opgelost. Het Kerta Gosa was namelijk het hoogste rechtscollege van het eiland - en veruit het strengste.

De binnenzijde van het dak heeft unieke, in drie aparte zones verdeelde plafondschilderingen. De onderste rij zijn dierfabels. De middelste rij schilderijen die u er ziet, vertellen het verhaal van de helse kwellingen die een misdadiger moet doorstaan aan de hand van de Bima Swarga (Bima in de hemel) legende. Bima, één van de grote Pandawa-helden, ging naar de hemel en naar de hel om zijn ouders te zoeken.
Bima, de op één na oudste van de Pandava broeders en mythische zoon van de windgod Bayu, reist naar de hel om zijn vader Pandu en diens vrouw te verlossen, die vanwege een misdaad in een koperen ketel gekookt worden. Na veel belevenissen waarbij ook de goden Bayu en Shiva een rol spelen, lukt het Bima zijn voornemen te realiseren en de geredden krijgen een meru als woonplaats voor hun zielen.
De bovenste rij geeft een beeld van goede lieden die in de hemel wonen.
Omdat de Balinezen uitgaan van reïncarnatie, geloven ze sterk in karmaphala (het gevolg van een daad). Daarbij wordt men in dit of in een volgend leven gestraft dan wel beloond voor zijn daden.
Stel, dat iemand in het ene leven een vrekkige vorst is , dan wordt hij mogelijkerwijs een pauper in een volgend bestaan, zodat hij de werkelijke waarde van materiële rijkdom kan leren kennen.
De van de 18e eeuw daterende schilderijen tonen de goede en de slechte gevolgen van onze daden.
De stijl waarin ze zijn uitgevoerd, wordt kamasan genoemd, naar het dorp waar hij nog steeds wordt beoefend.

overzicht inhoud